03.10.2021 Komentari: 0

Ikone dizajna 20. veka - stolice koje ne gube svoj šarm (deo II) -

Dizajn nameštaja iz perioda modernizma 20. veka je postao bezvremenski. U prilog tome govori činjenica da se komadi nameštaja najpoznatijih dizajnera iz ovog perioda uklapaju u današnje moderne enterijere i da se aktivno proizvode u originalnoj formi, predstavljajući "živi" deo istorije, ikone dizajna.

neobicne stolice

 

Kako za neki komad nameštaja možemo reći da ima bezvremenski dizajn i da je "ikona dizajna"? Vrlo jednostavno, ikone dizajna izdržavaju test vremena i to se potvrđuje na dva načina - uvek ostaju moderne bez obzira na trendove u enterijeru i imaju vrhunski kvalitet.


Početkom zlatnog doba dizajna nameštaja se smatra 1895.godina kada je predstavljena stolica Majkla Toneta "Thonet No. 14 chair", a zatim se nastavlja kroz delovanje Buhaus-a i druge škole za dizajn. Razvoj industrijske proizvodnje je omogućio primenu tehnoloških inovacija i eksperimentisanje sa materijalima. Zbog toga su proizvodi lako bili dostupni širokim masama.


Nameštaj iz perioda modernizma je postao kultni jer predstavlja primer savršeno ostvarene kohezije forme i funkcije. Pojedini komadi nameštaja izgledaju futuristički i posle više od pola veka. Stolice sa liste "ikone dizajna 20. veka", uz par izuzetaka, dizajnirali su najpoznatije arhitekte tog perioda. Možda su zanimljive i neobične stolice poput malih zgrada - zahtevaju balans konstrukcije, funkcionalnosti i dizajna (estetike).

Prvi deo liste "Ikone dizajna" pogledajte ovde.

 

#16 Eames DAW


Dizajneri: Charles & Rai Eames
Godina: 1950. god.
Marka: Vitra

 

Izvor: pinterest.com

 

Verovatno najpoznatija stolica koja se danas može kupiti Eames DAW (od engleskog: Dining Armchair Wooden Base) je dizajnirao nadaleko čuveni dvojac Charles & Rai Eames. Stolica je dizajnirana u skladu sa njihovom mantrom - "Dobijanje najboljeg od najvećeg broja ljudi za najmanje". Želeli su da stvore stolicu iz jednog komada koja će biti laka za industrijsku proizvodnju, zbog čega su eksperimentisali sa različitim materijalima. Bila je to jedna od prvih stolica koja se mogla masovno proizvoditi. Deo za sedenje i naslon su jedinstveni - ljuska je od poliesterske smole ojačane staklenim vlaknima. Baza su nogari od javorovog drveta ojačani strukturom od metalnih šipki, pa su je često nazivali „Ajfelova stolica“. Inspiracija za stolicu je bio oblik školjke. Zbog posebnog dizajna može se koristiti kao trpezarijska stolica ali i kao fotelja.

 

#17 Eames DSW

 

Dizajneri: Charles & Rai Eames
Godina: 1950. god.
Marka: Vitra

 

Izvor: pinterest.com

 

Eames DSW stolica je inspirisana oblikom školjke sa ergonomskim dizajnom naslona i sedišta. Namenjena je kao lagana trpezarijska stolica od plastike/fiberglasa. DSW (od engleskog: Dining Sidechair Wooden Base) ima sličnu formu kao DAW stolica ali bez rukonaslona. Kombinovanjem materijala nastale su varijacije ovih stolica, od kojih neke imaju celu bazu od metalnih nogara a neke dodatke za ljuljanje.


Varijacije Eames-ovih stolica:

 

Izvor: www.pinterest.com

 

#18 Eames DKW Wire


Dizajneri: Charles & Rai Eames
Godina: 1951. god.
Marka: Vitra

 

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Charles & Rai Eames su napravili potpunu revoluciju u dizajnu nameštaja sredinom 20. veka. Posle stolice iz jednog komada plastike, DAW i DSW, dizajnirali su stolicu od čelične zavarene žice. Neobična stolica pleni lakoćom zbog efekta rešetkaste žice, dok se dodavanjem jastuka za sedenje dobija na mekoći. Forma i oblik stolice su isti kao kod Eames DSW.

 

#19 Lounge stolica i tabure


Dizajneri: Charles & Rai Eames
Godina: 1956. god.
Marka: Vitra


Bračni par Eames je dizajnirao stolicu za odmor - ležaljku sa tabureom, namenjenu odabranim kupcima sa istančanim ukusom. Dizajn ove stolice je bio povratak u primenu šperploče. Posebnom tehnologijom je šperploča zakrivljena, tako da čini bazu obloženu jastucima od kože. Dizajn stolice je kombinacija raskoši, elegancije i udobnosti. Inspiracija za stolicu je bila bejbol rukavica. Zbog bezvremenskog dizajna stolica je postala ikona modernizma. I danas Vitra proizvodi stolicu istom tehnologijom kao kada je prvi put napravljena.

 

Izvor: www.pinterest.com

 

#20 Eams Aluminium - Kancelarijska stolica


Dizajneri: Charles & Rai Eames
Godina: 1958. god.
Marka: Vitra

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Elegancija i funkcionalnost, glavne su karakteristike ove stolice koja podjednako dobro pronalazi svoje mesto u porodičnom okruženju i kancelariji. Baza je od cevastog čelika sa rukonaslonima, dok su sedište i naslon oblikovani ergonomski da bi se postigla maksimalna udobnost. Postala je klasik industrijskog dizajna, a i danas se koristi u kancelarijama širom sveta.


#21 Bertoia Diamond


Dizajner: Harry Bertoia
Godina: 1952. god.
Marka: Knoll


Harrija Bertoia (1915-1978) po vokaciji vajar, inspirisan skulpturama, dizajnirao je žičanu stolicu i nazvao je "Diamond". Stolica je neobična po formi, transparentna i vazdušasta zbog sedišta i naslona od pletene žice u obliku dijamanta. Noseći deo stolice je lagani okvir od cevastog čelika. Dizajn stolice je ergonomski, ali za vrhunsku udobnost se dodaje jastuk za sedenje. Varijanta ove stolice je praktičniji model, bez dela za oslanjanje ruku.

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Izvor: www.pinterest.com

 

#22 BKF Butterfly


Dizajneri: Antonio Bonet, Juan Kurchan, i Jorge Ferrari Hardoy
Godina: 1938. god.
Marka: Knoll

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Stolica nazvana leptir zbog svog dizajna, delo je argetinskih dizajnera Antonio Bonet, Juan Kurchan, i Jorge Ferrari Hardoy, koji su se upoznali kao saradnici u ateljeu Le Korbizijea. Konstrukcija je od hromiranog ili mat čelika, u beloj ili crnoj boji, dok je sedište izrađeno od termoformiranog filca. Lasersko oblikovanje tkanine, bez dodavanja šavova, omogućava direktno spajanje sedišta i čeličnog okvira, osiguravajući udobnost i eleganciju. Masovna proizvodnja ove zanimljive stolice je počela 1940-ih godina u američkoj kompaniji Knoll.

 

#23 Ball


Dizajner: Eero Aarnio
Godina: 1966. god.
Marka: Eero Aarnio Originals

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Finski dizajner Eero Aarnio (1932- ) je osmislio stolicu "Ball" futurističkog dizajna. Stolicu je napravio prvobitno za sebe, kako bi imao udobnu fotelju za odmor. Izabrao je oblik polulopte od fiberglasa u kojoj je unutrašnjost obložena mekanim jastucima. Ova stolica prepoznatljivog dizajna daje originalni pečat u enterijeru.

 

#24 Bubble


Dizajner: Eero Aarnio
Godina: 1968. god.
Marka: Eero Aarnio Originals

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Eero Aarnio je nakon uspeha stolice "Ball", dizajnirao novu stolicu/fotelju takođe sferičnog oblika od providnog akrila, koja se uz pomoć lanca kačila za plafon. Unutrašnjost je obložena mekanim jastucima, različitih boja. Ova zanimljiva stolica i danas izgleda futuristički i mladalačko u enterijeru. Poslužila je kao inspiracija mnogim dizajnerima današnjice za izradu visećih stolica od različitih materijla.


#25 Coconut


Dizajner: George Nelson
Godina: 1955. god.
Marka: Vitra

 

Izvor: www.pinterest.com

 

George Nelson (1908-1986) američki dizajner je osmislio ovu izvanrednu stolicau/fotelju 1955. godine i nazvao je "Coconut Chair" zbog sličnosti s otvorenim kokosom. Međutim, možemo reći da su boje stolice obrnute, jer je spoljna strana ljuske bela, dok su iznutra u crnoj boji. Sedište je od fiberglasa, obloženo kožom sa punjenjem koje obezbeđuje mekoću.

 

#26 Vishbone (CH24)


Dizajner: Hans Vegner
Godina: 1949. god.
Marka: Carl Hansen & Son

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Hans Vegner (1914-2007) danski dizajner, promovisao je ogransku funcionalnost u izradi nameštaja. Posmatrajući kineske prodavce i stolice "Ming" na kojima sede, postali su mu inspiracija da dizajnira udobnu stolicu gracioznog dizajna. Noseća konstrukcija je drvo savijeno na pari, naslon za leđa i ruke su jedinstveni, dok je sedište od tkanog užeta. Stolica je nazvana Vishbone zbog naslona u obliku kosti, a poznata je i pod imenom CH24 stolica. Postala je klasik u istoriji dizajna.


#27 CH07 Shell


Dizajner: Hans Vegner
Godina: 1963. god.
Marka: Carl Hansen & Son

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Hans Vegner je eksperimentisao sa načinima obrade i savijanja šper ploče. Dizajnirao je stolicu na tri noge, koju su kasnije nazivali "nasmejana stolica" zbog zakrivljenog oblika sedišta. Sedište i naslon su obloženi jastucima od kože.


#28 Poäng Armchair


Dizajner: Noboro Nakamura
Godina: 1976. god.
Marka: Ikea

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Noboro Nakamura (1913-1981) japanski dizajner koji je za Ikeu dizajnirao stolicu/fotelju za ležerno sedenje. Od prve pojave na tržištu stolica je doživela ogroman uspeh. Bio je ispirisan dizajnom Alvar Aalta i njegovom stolicom "Armchair 406", koja ima drvenu konstrukciju slične forme. Noseća baza je konzolna od drveta, tako da može da služi za ljuljanje. Deo za sedenje i visoki naslon su obloženi jastucima sa punjenjem, od kože ili štofa.

 

#29 Wiggle Side


Dizajner: Frank Gehry
Godina: 1970. god.
Marka: Vitra

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Frank Gehry (1929- ) američki arhitekta i dizajner, eksperimentisao je sa materijalima i konstrukcijom stabilnosti, kako u arhitekturi tako i u dizajnu nameštaja. Posebnom tehnologijom proizvodnje je reciklirani karton naborao u obliku dvostranog slova "S" i stvorio je toliko čvrstu i stabilnu formu da može da sedi čovek. Ekstravagantni oblik je ovu stolicu svrstao u večne ikone dizajna. Nakon prve kartonske stolce, kreirao je police i kabinete od kartona za svoju kancelariju. Gehry je stekao toliku popularnost u dizajnu nameštaja, da je skoro prevazišla njegove uspehe u arhitekturi.

 

#30 Saco easy


Dizajner: Piero Gatti, Cesare Paolini, and Franco Teodoro
Godina: 1968. god.
Marka: Zanota

 

Izvor: www.pinterest.com

 

Tim italijanskih dizajnera je bio inspirisan zrnom pasulja. Kreirali su anatomsku fotelju za ležerno sedenje, koja se i danas koristi u raznim varijacijama poznatim kao "lazy bag". Fotelja je najčešće obložena kožom ali ima modela od štofa, ispunjena je ekspandiranim polistirenom.

 

Komentari(0) Napiši komentar

Ostavi komentar